Een leuke en effectieve audit!
Veel organisaties zien audits nog steeds als een noodzakelijk kwaad. Iets waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt, maar ja “het hoort er nu eenmaal bij.”
Er wordt op vele gebieden geauditeerd. Je hebt audits op het gebied van kwaliteit, veiligheid, milieu, financiën en je hebt interne audits, externe audits, audits uitgevoerd door een certificerende instantie en audits uitgevoerd door klanten. Bij zo’n audit hebben altijd diverse partijen belang. De kwaliteitsmanager wil zijn auditplan realiseren; directie wil weten dat het goed zit; de certificerende instantie toetst de norm en de afdeling die geauditeerd wordt, wil een positieve indruk achterlaten.
Regelmatig heb ik te maken met audits bij mijn klanten en natuurlijk is de ene audit de andere niet, maar die van vandaag heeft mij wel aan het denken gezet. Het was een enorm gezellige, leuke en zinvolle dag die mij enorm veel energie opleverde en tegelijkertijd maakte dat ik mij afvroeg, wat het nou precies was dat een audit nou leuk en effectief maakt.
Allereerst was het doel van de audit duidelijk; zowel de auditor als de auditees wisten allemaal waar ze over praatten. Ze deden dit met enthousiasme en liefde voor hun vak. Binnen de organisatie heerst een open cultuur, maar de auditor wist ook precies de juiste toon aan te slaan, om deze open houding tijdens de audit te behouden. Geïnteresseerd, luisterend naar de mensen, met een praktische benadering, open staand voor een praktische vertaling van de norm en met oog voor wat er in de organisatie allemaal aan ontwikkelingen was. Risicogericht, zoekend naar de bevestiging van positieve ‘bewijslast’ en daarnaast meedenkend om te kijken wat er nog verder geoptimaliseerd kon worden. Dit gebeurde op een luchtige toon, met ruimte voor uitwijking naar ontspannen onderwerpen en tussentijds een geintje.
Dat gevolgd door duidelijke terugkoppeling na afloop van de audit maakte dat ikzelf vrijwel voordat de auditor in de auto zat voor haar terugreis, al acties uit had gezet om de verbeteringen die geopperd werden, ook meteen concreet vorm te gaan geven.
Zowel ik als mijn klant, maar naar ik vermoed ook zeer zeker de auditor, kunnen met een voldaan gevoel terugkijken op een fijne dag. Leuk, leerzaam en allemaal weer wat wijzer geworden over het mooie vak dat ‘kwaliteit’ heet. Jeetje wat houd ik van mijn werk.
Ook leren om nog beter te auditen? Volg de tips die ik regelmatig op mijn website plaats.